درمان زگیل تناسلی

ویروس زگیل
زگیل آلت تناسلی و روشهای درمانی
زگیل آلتتناسلی خارجی که به آن condylomata acuminata هم میگویند، مورد بسیار شایعی است که هر ساله تنها در خود ایالاتمتحده 500هزار تا یک میلیون مورد تشخیص داده میشود. تا به امروز بیش از 120 سابتیپ مجزای پاپیلوماویروس انسانی مورد شناسایی قرارگرفتهاند. انواع پاپیلوماویروس 6 و 11 بندرت منجر به سرطان دهانهی رحم میشوند، اما عامل 90 درصد موارد ابتلا به زگیلهای آلتتناسلیاند. گزینههای درمانی فعلی بطور گسترده حول و حوش برداشتن زگیل است تا نابودسازی عفونت ویروسی عامل آن. طیف گستردهای از روشهای درمانی که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند بسیار متنوعاند و ممکن است با توجه به هزینه، پروفایل عوارض جانبی، برنامهریزی دوز بکارگیری، طول مدت درمان و درجهی تأثیر ِکلی، بطرز قابل ملاحظهای متفاوت باشند.

درمان زگیل تناسلی
استفاده از پودو فیلین ،5فلوئورواوراسیل و اینتر فرون از دیگر درمانها هستند که بعنوان درمانهای موضعی بکار میروند .پودوفیلین و پودو فیلوکس بعلت عدم ساخت استاندارد ممکن است باعث آسیبهای پوستی فراوان مثل سوختگی ، خارش ، قرمزی ، تاول و درد شود و در موارد نادر جذب سیستمیک آن میتواند منجر به اختلالات عصبی و ناراحتی گوارشی و سرکوب مغز استخوان و درد شکمی شود.پدوفیلین نمیتواند اثر طولانی مدت و ماندگاری را سبب شود و نسبت به پدوفیلوتوکس، کرایو تراپی و کوتر و لیزر تراپی اثر کمتری دارد.کرم موضعی 5-فلوئورواوراسیل هم یکی از قدیمیترین درمانها برای معالجه سرطانهای پوستی است که هرچند برای درمان زگیل تناسلی از طرفFDA تایید نشده است ولی نتایجی در این زمینه هر چند با تاثیرات متغیر بدست آمده است ولی عوارض آن از کرم ایمیکویمود بیشتر و احتمال عود آن هم بیشتر و نتایج درمانی با این درمان قابل مقایسه با کرم ایمیکویمود است.

اینتر فرون از درمانهای دیگر برای زگیل تناسلی است.از این دارو برای درمان ملانوم و برخی دیگر از داروها مثل هپاتیت استفاده میشود.در درمان زگیل تناسلی به همراه سایر درمانها و یا به تنهایی کاربرد دارد .نقش درمانی آن در مورد زگیل مورد بحث است و مقدار درمان یک تا یک و نیم میلیون واحد بصورت تزریق عضلانی سه بار در هفته برای سه هفته است.تزریق داخل ضایعه فوق العاده دردناک و باید با بیحسی موضعی صورت بگیرد .از عوارض آن افسردگی، سرکوب مغز استخوان ،برونکواسپاسم می باشد.وفوق العاده گران می باشد.و به عنوان آخرین قدم درمانی در موارد مقاو