زگیل تناسلی در ایران

در روزهای گذشته در سایتهای خبری درباره زیاد شدن بیماری زگیل تناسلی مطالبی را خواندیم که امروز درباره این بیماری اطلاعات کاملی را برای شما بیان میکنیم . این بیماری از ان دسته از بیماریهایی است که خطرناک بودن آن از ایدز و هپاتیت هم زیاد تراست و در کشور ایران امروزه قربانی های زیادی دارد.

زگیل تناسلی به یک بیماری همه گیر تبدیل می شود این بیماری در آستانه اپیدمی شدن است و سال گذشته روزانه یک تا دو نفر از مبتلایان این بیماری مبتلا می شدند اما امسال این رقم به ۱۰ تا ۱۵ مرد در یک روز رسیده است. مردانی که به این بیماری مبتلا میشوند نزد پزشک متخصص مجاری ادرار میروند و زنان هم به پزشک متخصص زنان مراجعه میکنند. در بین زنان مبتلا به ایدز، این بیماری همیشه رواج داشته و میزان شیوع آن هم نسبت به قبل در میان این بیماران تغییری نکرده است. زگیل تناسلی چیست؟ زگیلهای تناسلی زائدههای پوستی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شوند. Genital Warts

عامل اين بيماری نوعی ويروس است که ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل میشود .این بیماری در بین افراد مبتلا به ایدز وهپانیت شیوع بیشتری دارد. راههای درمان این بیماری قداماتی مانند سوزاندن، منجمد کردن یا استفاده از لیزر عنوان میکند که بیشتر توسط پزشکان متخصص پوست انجام میشود. راه مطمئن پیشگیری از این بیماری نیز تزریق واکسن آن است که براساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی از حدود ۹ سالگی تا حداکثر ۲۵ سالگی و پیش از شروع فعالیت جنسی باید تزریق شود. ولی تاکید میشود آن انواعی از ویروس که در واکسن هست، معمولاً علامتاش کمتر به صورت زگیل ظاهر میشود. ولی وقتی زگیل در کسی دیده میشود، نشانه آن است که ممکن است انواع دیگر ویروس هم از طریق جنسی به فرد منتقل شود و برای مقابله با آن انواع دیگر بهتر است به فرد واکسن تزریق شود. برای کسانی که فعالیت جنسیشان آغاز شده، تزریق واکسن چندان فایدهای ندارد و بهتر است در صورت بروز عارضه زگیل تناسلی به روشهای درمانی روی بیاورند. این واکسن به ایران وارد شده و مانند بسیاری از واکسنها که در ایران ساخته نمیشود، از خارج وارد میشود و بسیاری از پزشکان هم آن را در اختیار دارند.

زگیل تناسلی میتواند عامل سرطان دهانه رحم باشد زگیل تناسلی به خودی خود نه کشنده است و نه خطرناک اما از آنجا که میتواند عامل بیماری خطرناک سرطان دهانه رحم باشد باید بدان توجه شود. به گفته او اگر این ویروس زود تشخیص داده نشده و به سرطان پیشرفته منتهی شود، میتواند مرگزا هم باشد اما در بیشتر مواقع ویروس زگیل تناسلی به سرطان منتهی نمیشود. زگیل تناسلی توجه ما را به این لحاظ جلب میکند که کسی که زگیل دارد، ممکن است انواعی از این ویروس را که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد از طریق تماس جنسی کسب کرده باشد. بیشتر نگرانی ما این است، نه اینکه بگوییم همه کسانی که زگیل دارند حتماً سرطان دهانه رحم میگیرند. Genital Warts

خود این بیماری اصلاً کشنده نیست و فقط از طریق جنسی منتقل میشود». خطرناک بودن این بیماری را در بیعلامتی آن میداند و میگوید ویروس این بیماری ممکن است وارد بدن فرد بشود ولی هیچ علامتی در او بروز نکند و این مدت تا سالیان سال هم طول بکشد. در تمام این سالها، فرد انتقالدهنده این بیماری است بدون آنکه بداند خودش هم بیمار است. راههای پیشگیری بهترین راه پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی آموزش و آگاهی است آموزشی که باید در جاهایی که جوانان بیشتر هستند صورت بگیرد. دخترها و یا پسرها باید “نه” گفتن را بدانند و یاد بگیرند و در شرایطی که فکر میکنند شرایط نامناسبیست و خطر برایشان هست، “نه” بگویند و خودشان را در معرض خطر قرار ندهند، مثلا در میهمانی یا جای ناشناس بدون اینکه واقعاً بخواهند در یک رابطه نامناسب قرار نگیرند استفاده از کاندم را هم راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع این بیماری میداند بههرحال استفاده از کاندوم میتواند شیوع بیماری را خیلی کمتر کند. به خصوص اگر ارتباط مقعدی باشد، میتواند در آقایان مسئله ایجاد کند. در مورد خانمها هم میتواند زگیل ناحیه مقعد ایجاد کند. ولی اگر از کاندوم استفاده کنند، این میزان بسیار کمتر میشود